vrijdag 3 november 2017

Doe het zo nodig angstig

Spiegelgedachten, Spiegelruimte, Hillie Snoeijer, christelijk psycholoog Baflo, relatietherapie













Angst is een vervelende en opdringerige emotie.
Angst zegt tegen je dat je iets vooral niet moet doen.
Angst waarschuwt je voor gevaar.
Angst probeert je tegen te houden.

In situaties waarin sprake is van echt gevaar,
is het goed om te luisteren naar je angst.
Om datgene waarvoor je bang bent niet te doen.
Maar het kan ook dat je wel angst voelt,
terwijl er niet werkelijk gegronde redenen zijn
waarom je iets niet zou doen.

Wanneer je altijd luistert naar je angst,
en doet wat angst je wil opdringen,
zal het je van veel goede dingen weerhouden.
Door te buigen voor je angst,
zul je veel missen in het leven.

Je komt bijvoorbeeld bijna de deur niet meer uit,
omdat je je daar angstig door voelt.
Of je durft in een gesprek
niet voor je eigen mening uit te komen,
uit angst voor wat anderen ervan zullen vinden.
Je durft niet een nieuwe uitdaging aan te gaan,
want ja je weet maar nooit wat het brengt.

We voelen allemaal wel eens angst.
Daar ontkom je gewoon niet aan.
Vraag is echter hoe je ermee omgaat.
Geef jij angst de ruimte om je leven te bepalen?
Of durf jij te handelen ook al vind je het best wel eng?

Iets ervan proef ik ook in mijn eigen leven.
Het allereerste gesprek met nieuwe cliƫnten,
of de start van een nieuwe cursusgroep,
roept bij mij vaak wel een stukje spanning op.
Ik zou dat eigenlijk liever uit de weg gaan,
zodat ik die angst niet hoef te voelen.
Toch doe ik dat niet.
Omdat ik geloof en erop vertrouw,
dat God mij wil gebruiken en inschakelen
om Zijn werk in anderen te doen.
En ik heb gemerkt dat die spanning
met de tijd ook wel weer verdwijnt.

Wanneer ik zou buigen voor mijn angst,
dan zou me dat weerhouden
om iets goeds voor een ander te doen.
En dus ga ik er elke keer weer voor.
Ik stel me open voor nieuwe cliƫnten,
ik blijf nieuwe cursussen aanbieden.
Mijn angst heeft het niet voor het zeggen.

Zo wil ik jou ook stimuleren
om niet te buigen voor je angst.
Laat angst niet je weg bepalen.
Wanneer iets goed is om te doen,
doe het dan, zo nodig angstig.
Laat angst je niet weerhouden,
om dat te doen wat God wil dat je doet.

Hartelijke groeten vanuit de SpiegelRuimte,

Hillie Snoeijer
(Psycholoog en Relatiecounselor)

SpiegelRuimte - Praktijk voor Persoonlijke Groei en Relatieverbetering
Wier 8, 9953PK, Baflo
Tel. 0595 - 422431
www.spiegelruimte.nl


 Like en volg praktijk SpiegelRuimte op Facebook:
https://www.facebook.com/Spiegelruimte/
 

----------------------------------------------------------------------------------------------
BOEKENTIP NOVEMBER 2017 : 
Alle dagen  (Arie van der Veer € 22,50)
Dit nieuwe Bijbelse dagboek bevat 365 prachtige overdenkingen van de bij zeer velen zo geliefde ds. Arie van der Veer. Net als op de televisie weet hij in zijn teksten in een paar zinnen zijn lezers te raken. Met zijn ongedwongen stijl en persoonlijke toon laat hij keer op keer heel aansprekend zien wat een bepaalde Bijbeltekst voor mensen van nu te zeggen heeft. Zo geeft hij voor elke dag van het jaar een bemoedigend woord en een boodschap die er echt toe doet, in het licht van de belofte van Jezus: 'Ik ben met jullie, alle dagen.' 

Koop bij bol.com
 ----------------------------------------------------------------------------------------------Boeken nodig en bestellen?
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mijn site koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Bestel je boeken via mij.

Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn wanneer je iets deelt van wat dit blogbericht bij je oproept.
Heb je een vraag naar aanleiding van een post? Stel hem gerust.

Populaire berichten