vrijdag 9 mei 2014

Hoe functioneel zijn jouw gewoonten?










Ons gedrag wordt voor een heel groot deel bepaald door gewoonten.
We leren in ons dagelijks leven allerlei nieuwe dingen en vaardigheden
en wanneer we die dingen maar vaak genoeg doen en herhalen
dan zullen onze hersenen die handelingen gaan automatiseren.
We hoeven niet langer bewust na te denken
om die bepaalde handeling uit te voeren.
Een prachtig systeem van onze hersenen
om niet over elke handeling steeds weer na te hoeven denken.
We doen het gewoon, het is een automatische gewoonte geworden.

Hoe gemakkelijk gewoonten zijn,
merk je wanneer je ineens moeite krijgt met handelingen
die je anders deed zonder er bij na te denken.
Ik was gewend om dagelijks zonder enige moeite uit mijn bed te komen.
Maar na mijn galblaasoperatie lukte dat ineens niet meer.
Pijn in mijn buik en schouder belemmerden mij om overeind te komen.
Ik was afhankelijk geworden van de hulp van anderen om op te staan.
Op zo'n moment ga je weer nadenken
hoe je dat eigenlijk normaal gesproken doet.
Welke handelingen moest ik doen om zelf mijn bed uit te kunnen komen?
Even afstand nemen van de automatische piloot
en je bewust worden van de handelingen die nodig zijn,
hielpen mij om sneller weer zover te komen dat ik zelfstandig mijn bed uit kwam.
Voor mij was dat weer een hele stap vooruit in mijn herstelproces.

Gewoonten kunnen voor ons werken,
maar ze kunnen ook tegen ons werken.
Wanneer je jezelf allerlei slechte gewoonten eigen hebt gemaakt,
dan zal dat in je leven leiden tot slechte resultaten en uitkomsten.
Wanneer je niet tevreden bent met hoe dingen in je leven gaan,
dan ligt het begin van de oplossing van je problemen
heel vaak in het je bewust worden van de gewoonten die je hebt ontwikkeld.
Neem, net als mij, even afstand van je automatische piloot,
en bedenk hoe jij iets eigenlijk doet.
Zo krijg je zicht op je eigen blinde vlekken en valkuilen
en ga je zien op welke punten je jezelf met je eigen gedrag in de weg staat.
Dat geeft aangrijpingspunten om je vastgeroeste gewoonten
enigszins of radicaal bij te stellen,
zodat je aangepaste gewoonten weer meer
in jouw voordeel kunnen gaan werken.
En dat is een hele stap vooruit in jouw levenslange groeiproces!

Ik wil iedereen bedanken die in welke vorm dan ook
zijn of haar meeleven liet blijken in de periode rond mijn operatie.
Fijn om te merken dat jullie met me meeleven!
De operatie is goed gegaan en ik ben, 

na een flinke wondinfectie, weer aan de beterende hand.
Hoewel ik nog niet volledig hersteld ben, 

lukt het me inmiddels redelijk om de draad weer op te pakken.
Zoals onder andere blijkt uit het verschijnen van deze SpiegelGedachte.
Veel plezier en succes met het lezen en toepassen ervan in je eigen leven.


Hartelijke groeten vanuit de SpiegelRuimte,

Hillie Snoeijer
(Psycholoog en Relatiecounselor)

SpiegelRuimte - Praktijk voor Persoonlijke Groei en Relatieverbetering
Wier 8, 9953PK Baflo
Tel. 0595 - 422431

www.spiegelruimte.nl

Meer van me lezen?
Van maandag tot donderdag
schrijf ik dagelijks een bericht over geloven
op 
http://leefjegeloof.blogspot.nl/
Neem gerust even een kijkje!

Nog geen abonnee? Abonneer je dan nu gratis op de SpiegelGedachte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn wanneer je iets deelt van wat dit blogbericht bij je oproept.
Heb je een vraag naar aanleiding van een post? Stel hem gerust.

Populaire berichten